Po vzájemné dohodě se třídou sexta jsme se rozhodli oživit výuku fyziky projektovou prací. Studenti druhého ročníku, kteří loni s nadšením sledovali pořad Rande s fyzikou od ČT, tentokrát sami převzali roli tvůrců. Jejich úkolem bylo zpracovat úvod do molekulové fyziky, připravit scénář a natočit krátké popularizační video.
Natáčení není samoúčelné. Aby dokázali téma srozumitelně vysvětlit, musejí žáci porozumět principům do hloubky, kriticky ověřovat informace a přesně formulovat závěry. Kamera funguje jen jako motivující nástroj, který nutí k přesnosti a jasnému výkladu.
Projekt přirozeně naplňuje klíčové kompetence stanovené rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia: podporuje samostatné učení, řešení problémů, týmovou spolupráci i schopnost vzájemné komunikace (i v odborné rovině). Studenti tak rozvíjejí nejen znalosti z fyziky, ale i dovednosti, které využijí v dalším studiu i v praxi – od kritického myšlení až po moderní digitální gramotnost.
Výsledkem nejsou jen atraktivní videa, ale především hlubší pochopení fyziky a zkušenost, že vědecká práce může být tvořivá, zábavná a současně náročná.
Můžete se podívat na první výsledek: Tina s Fyzikou